Kariéra porouchaná vlastní vinou? Vystříhejte se častých chyb

- Komerční sdělení -aktuality

Každý je strůjcem svého štěstí, tvrdí známé pořekadlo. Mohli byste oponovat, že neplatí na sto procent. Ani na pracovišti. Ale v cestě za úspěchy si někdy házíme polena pod nohy právě my sami.

Uzavřeli jste se pod sklem ve vašem kolektivu a nedokážete se pohnout z místa?
Pocit nedocenění a stagnace v pracovním životě není až tak neobvyklý. Pokud dojem, že kariéra je na bodě mrazu, trvá příliš dlouho, nabaluje se k němu frustrace, nervozita, nechuť či dokonce se mohou vytvářet komplexy a pocity nejistoty. Dejme však stranou možnost, že za vaším pracovním statusem stojí nepřející šéf, skupina kolegů. Položili jste si otázku, zda absence spokojenosti nevychází z toho, jak pracujete a jak se mezi kolegy chováte?

Jste jen do počtu?

Důvodů neúspěchu na pracovišti naleznete hned několik. Nejčastějšími jsou absence pracovních návyků, nedostatek motivace či neschopnost být plnohodnotnou součástí pracovního týmu. Podle psychologů se v každém kolektivu najde jeden či dva členové, kteří se cítí nedocenění. Příčiny, které uvádějí, nejsou objektivní. Negativní nastavení mysli je klíčem téměř ke všem dalším nuancem pracovní deziluze a zklamání.

Pokud si budete neustále stěžovat na věci kolem sebe, ať už v soukromí nebo v práci, úspěch se dostaví jen stěží. Soustřeďujete se totiž na problém a ne na jeho řešení. Postoj se přetaví do pracovních vztahů a vnímání vaší osoby kolegy či nadřízenými a zastaví vás v konkrétní pozici. Nebo v horším případě vás dokonce o místo může připravit.

Pochybnosti a pýcha likvidují schopnosti

Z negativního vnímání vychází, respektive je jeho součástí i nedůvěra ve vlastní schopnosti. Pocit, že něco nedokážete, determinuje postoj k práci a úkolům, které vám určil zaměstnavatel. Výsledkem jsou obavy, odkládání povinností nebo jejich obcházení a přenechávání řešení kolegům. Ruku na srdce, vložili byste do takového člena kolektivu důvěru? Strach je přitom jen jednou variací toho, proč máte pocit, že na určitou práci nejste stvořeni. Druhá, o něco ošemetnější, je elitářský pocit, že na „tuto práci jste příliš dobří“. Charakterizují ho většinou velké požadavky a nedostatek ochoty vyzkoušet si různé náplně práce a pracovní výzvy. Pokud přemýšlí zaměstnanec takto, není překvapující, že se připravuje o možnost ocenění či získání důvěry od nadřízených.

Na vlastním písku

Problematická však může být také ochota pracovat usilovně, ale bez ohledu na potřeby týmu a jen sám za sebe. Dnešní fungování ve firmách je totiž velmi často postaveno na týmové práci a kooperaci. Vlci samotáři jsou možná zajímavé postavy v knihách, ale pracovní realita si žádá kontakt s okolím a komunikační schopnosti. Neschopnost přizpůsobovat se a reagovat na podněty okolí, ke kterým se někdy přidruží nevraživé chování vůči kolegům, z vás určitě zaměstnance měsíce neudělají.

Pět vlastností, které pomohou k úspěchu

Komunikativnost – schopnost mluvit o řešeních, ať už verbálně nebo písemně, je na pracovišti velmi důležitá. Je také prokázáno, že lidé, kteří umí komunikovat v kolektivu, jsou zároveň i dobří posluchači. Obojí se v práci vyplácí.

Analytické myšlení – společně se schopností zkoumat situaci či problém, najít možnosti jeho řešení a realizovat je – budete-li schopna tohoto postupu, na pracovišti budete nepochybně oceněna.

Technické znalosti – ovládat počítače a moderní technologie, pracovat s digitálními médii a vymoženostmi digitální doby je jedním ze znaků dobrého moderního zaměstnance. Nebojte se své znalosti rozvíjet – pomoci může školení, zběhlý kolega, ale také podrobné postupy na Google.

Týmový duch – některá zaměstnání vyžadují introvertního kreativce, který nejraději dělá na vlastní pěst. Ale většina firem ocení člověka, který dokáže na řešeních pracovat v týmu a nesnaží se násilně prosadit sebe sama na úkor řešení, která vyžadují více zainteresovaných.

Adaptabilita – umět se přizpůsobit, reagovat na nové výzvy, podněty, ale i problémy – to je v práci nesmírně důležité. Pokud podobnou vlastnost prokážete, pověst skvělého zaměstnance vás nemine.

Další články autora

Comments

Mohlo by se vám líbit

Reklama

- Komerční sdělení -PR článek